Get Adobe Flash player
-->

 

kucharz gif5

28-30.05.2018

Poniedziałek

Śniadanie:         Zupa mleczna (20g +200g mleka 2%) (płatki kukurydziane, musli lub płatki owsiane), herbata owocowa

Obiad:                  Tradycyjny kapuśniak z boczkiem i kiełbaską (250g żeberka wędzone, warzywa 150g, kapusta
   kiszona, zupa bez zabielania)

Spaghetti bolognese(makaron 40g suchego (pełnoziarnistego lub mieszanego 1:1), mięso mielone 100g, sos
                   pomidorowy z warzywami 100g, olej rzepakowy 7g)

Kapusta pekińska z sosem jogurtowym(kapusta pekińska 50g, papryka czerwona 70g, jogurt 30g,
cukier 3g)

Kompot owocowy 200ml

Podwieczorek:Jabłko, ciasto drożdżowe 60g,mięta do picia

Wtorek

Śniadanie:          Kanapki z wędliną i warzywami (1 kromka chleba żytniego 35g, masło 5g, 1 plasterek chudej wędliny
np. polędwicy sopockiej 20g, 1 liść sałaty 5g, 2 plastry pomidora 40g)
, kawa zbożowa na mleku

Obiad:                  Krupnik (kasza mazurska, włoszczyzna 50g, marchewka, natka pietruszki, pieprz, cebula 20g, ziele angielskie,
liść laurowy)

Złocisty sznycel z kurczaka w chrupiącej panierce kukurydzianej z ziemniakami
i mieszaną surówką sezonową
(mięso z piersi kurczaka 100g, mąka 7g, jajko 7g, panierka kukurydziana 7g,
olej rzepakowy 10g, ziemniaki gotowane 120g, ogórek świeży, pomidory, papryka, rzodkiewka 100g, jogurt naturalny 30g, koper 7g, sok z cytryny do smaku)

Cytroneta 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)

Podwieczorek:Pałeczki kukurydziane, sok owocowy w kartoniku

Środa

Śniadanie:          Twarożek (2 kromki chleba żytniego70g, pasta twarogowa (ser twarogowy półtłusty 60g, jogurt 10g, ogórek
zielony 50g, szczypiorek 5g), pomidor 30g,
herbata owocowa

Obiad:                  Zupa kalafiorowa (bulion drobiowy, warzywa 150g, śmietana 12% 5g, jogurt naturalny/mleko 10g)

Strogonoff drobiowy z papryką podawany z ryżem gotowanym na parze i surówką warzywna z kukurydzą (mięso z indyka 100 g, bułka 15 g, jajko 10 g, cebula 2g, przyprawy: tymianek, pieprz;
sos: pieczarki 50 g, śmietana 12% 15g, przyprawy: natka pietruszki; ryż 35g, koperek; surówka z kukurydzą: kapusta biała 50g, kukurydza 30g, pomidor 50g, jogurt naturalny 10g)

Herbata owocowa 200ml

Podwieczorek:Banan, baton zbożowy Sante, kawa zbożowa na mleku

4-8.06.2018

Poniedziałek

Śniadanie:         Kanapka z jajecznicą (bułka wieloziarnista 50g, jajecznica na parze 50g, przyprawy: szczypiorek,

sałatka (sałata 20g, papryka czerwona 20g, papryka żółta 20g, pomidor 20g, jogurt naturalny 20 g, przyprawy: oregano, bazylia), kawa zbożowa na mleku 2%

Obiad:                  Zupa pomidorowa z makaronem (wywar drobiowo-wołowy, włoszczyzna 100g, koncentrat pomidorowy 3g,
pomidor 100g, mleko do zabielenia zupy 20g, makaron pełnoziarnisty 15g suchego)

Indyjskie curry z indykiem podawane z ryżem i surówką z czerwonej kapusty i pora (mięso 80g, cebula, masło 10g, ryż 35g suchy, kapusta czerwona 50g, por 30g jogurt naturalny 10g)

Napar owocowy200ml

Podwieczorek:Racuchy z jabłkami (mąka pszenna 30g, jaja 10g, kefir 50g, cukier puder 3g, olej rzepakowy 5g, jabłko 100g) herbata owocowa

Wtorek

Śniadanie:         Kanapka z wędliną serem (bułka biała 50 g, masło 5g, plaster wędliny drobiowej 15g, ser żółty,
pomidor 50g,
kakao

Obiad:                  Zupa koperkowa (żeberka wieprzowe, , włoszczyzna 50g, koperek10g, ziemniaki 30g, śmietana 12% 10g)

Domowy gulasz wołowy z papryką i pieczarkami podawany z domowymi kopytkami i surówką „2selery”(wołowina (rostbef) 60g, mąka pszenna 4g, cebula 30g, por 10g, koncentrat pomidorowy 6g, olej rzepakowy 10g, pieczarki 60g, śmietana 12% 10g, sól, pieprz, papryka do smaku), kopytka 120g, seler korzeniowy, seler naciowy - gałązki, ogórki kiszone, oliwa z oliwek, sól, pieprz)

Kompot owocowy 200ml (słodzony miodem)

Podwieczorek:Galaretka owocowa200g, jabłko,herbata owocowa

Środa

Śniadanie:         Zupa mleczna (20g + 200g mleka 2%) (płatki kukurydziane, musli lub płatki owsiane), herbata owocowa

Obiad:                  Rosół z makaronem (rosół 250g, makaron 20g)

Kotlet schabowy z ziemniakami i młodą kapustą(schab środkowy 100g, ziemniaki 150g, kapusta młoda, słonina, cebula 150g)

Herbata z miętą 200 ml

Podwieczorek: Ryż z prażonym jabłkiem, herbata owocowa

Czwartek

Śniadanie:        Kanapka z wędliną (kajzerka 50 g, masło 10 g, szynka wieprzowa 20 g, ser żółty 15 g)
sałatka jarzynowa (marchewka 20 g, korzeń pietruszki 20 g, ziemniaki 20 g, jabłko 20 g, groszek zielony 10g,
seler korzeniowy 20g, ogórek kwaszony 20 g; sos: ½ żółtka gotowanego, jogurt naturalny 20g),
kawa zbożowa
na mleku 2%

Obiad:                  Barszcz biały (żeberka wędzone, 40g, włoszczyzna 50g, ziemniaki 30g, olej rzepakowy 5g, kiełbasa przyprawy: liść laurowy, majeranek, lubczyk, czarny pieprz, czosnek)

Wieprzowe klopsiki frykadele gotowane na parze z sosem własnym, kaszą Bulgur
i fasolką szparagową
(mięso mieszane 100g, kajzerka 5g, mleko 2% 10ml, jaja kurze 5g, bułka tarta 7g, olej rzepakowy 5g, kasza Bulgur 30g suchej, fasolka szparagowa 60g)

Napar z owoców 200ml

Podwieczorek:Drożdżówka z owocami, herbata

Piątek

Śniadanie:         Kanapka z miodem (biała bułka 60g, masło 5g, miód 40g, bawarka(100ml mleka + 100 ml herbaty)

Obiad:                  Zupa ogórkowa z ziemniakami (wywar wieprzowy, włoszczyzna 75g, ogórki kiszone 50g, ziemniaki 100g, śmietana 12% 5g, koperek 5g)

Filet z dorsza w panierce podawany z ziemniakami i surówką z pomidorów, cebulki i szczypiorku (dorsz 120g, ziemniaki 100g, pomidory 50g, cebula, szczypiorek 50g, oliwa z oliwek 5g, sok z cytryny, świeże listki bazylii)
Cytroneta200ml(sok ze świeżej cytryny, woda, miód)

Podwieczorek: Jogurt owocowy 150ml, świderki kukurydziane

11-15.06.2018

Poniedziałek

Śniadanie:         Pasta twarogowa (pieczywo wieloziarniste 2 kromki 70g, pasta twarogowa z białego sera i rzodkiewki 70g, pomidorki koktajlowe 3 szt. 60g), kako

Obiad:                  Zupa szczawiowa 250g,

Pierś z kurczaka duszona w lekkim sosie bazyliowym z ziemniakami i marchewka karotką (mięso z piersi kurczaka 100g, cebula 20g, mąka pszenna 3g, olej rzepakowy 5g, sól, bazylia, marchewka karotka 80g, mąka pszenna 2g, cukier 2g, masło 7g, ziemniaki 150g)

Cytroneta 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)

Podwieczorek:Gruszka z biszkoptem, herbata owocowa

Wtorek

Śniadanie:         Parówka z szynki(min. 90% mięsa) 50g, kromka chleba wieloziarnistego35g, masło 5g, sałatka z pomidora 100g
i kwaszonego ogórka 50g, cebula 5g, ketchup 5g,
kawa zbożowa na mleku

Obiad:                  Botwinka z ziemniakami i koperkiem 300g(bulion drobiowy,,młode buraki-50g,ziemniki-30g.koperek)

Pieczeń wieprzowa w sosie warzywnym z kaszą Bulgur i surówką wiosenną (kasza Bulgur40g, czerwonej papryki 50g, ,pomidor,ogórek,, schab środkowy lub karkówka 100g, jabłko, cebuli 30g, oliwa 10ml)

Herbata owocowa200ml

Podwieczorek:Ciasteczka owsiane Sante, sok owocowy tłoczony

Środa

Śniadanie:         Jajko w sosie (½ jajka na twardo 25g, majonez 5g, jogurt naturalny 5g, szczypiorek 5g, ½ bułki z ziarnami 30g, plaster sera żółtego 20g, pomidor 60g, napar owocowy słodzony miodem

Obiad:                  Zupa zacierkowa 250ml (wywar drobiowy, warzywa 150g,zacierki)

Tradycyjne gołąbki lub gołąbki bez zawijania w sosie pomidorowym
z ziemniaczkami i koperkiem
(mięso mielone z łopatki 200g, sos pomidorowy, ziemniaki 150g)

Kompot owocowy 200ml

Podwieczorek:Ciasto drożdżowe, owoc sezonowy, kawa zbożowa na mleku

Czwartek

Śniadanie:         Kanapki z żółtym serem, wędliną i warzywami (2cienkie kromki chleba graham 70g, masło 10g,
1 plaster żółtego sera np. gouda 20g, 1 plaster chudej wędliny wieprzowej, 2 liście sałaty 10g, papryka 20g, ogórek 20g)
, herbata owocowa

Obiad:                  Zupa kalafiorowa (wywar drobiowy, warzywa 150g, śmietana 12% 5g, jogurt naturalny/mleko 10g)

Grillowany kurczak w marynacie paprykowo-jogurtowej z kolorowym makaronem
i różyczkami brokułowymi
(pierś z kurczaka 100g, sos jogurtowy, papryka 50g, brokuły 120g)

Cytroneta200ml(sok ze świeżej cytryny, woda, miód)

Podwieczorek:Naleśniki z owocami i jogurtem, mleko 2,0% (75g), (mąka pszenna typ 500 20g, mąka pszenna pełnoziarnista 20g, jajko 10g, olej rzepakowy 5g, jagody 50g, maliny 50g, jogurt naturalny typu greckiego 20g)

Napój-bawarka(mleko 2% 100 ml, napar z czarnej herbaty 100ml)

Piątek

Śniadanie:         Zupa mleczna (20g +200g mleka 2%) (płatki kukurydziane, musli lub płatki owsiane)

Obiad:                  Zupa pieczarkowa , (,pieczarki,włoszczyzna,ziemniaki,marchew 50g,sól, pieprz, natka pietruszki)

Leniwe z polewą jogurtowo-truskawkową i marchewką

na słodko (150g, surówka z marchewki 150g)

Herbata miętowa słodzona miodem 200ml

Podwieczorek:                Ciasteczko zbożowe „green tree”, sok owocowy tłoczony

18-21.06.2018

Poniedziałek

Śniadanie:         Bułeczka z dżemem (biała bułka 60g, masło 5g, dżem 40g),kakao

Obiad:                  Zupa brokułowa (włoszczyzna 80g, brokuły 50g, koper 35g, masło 5g, mleko 10g, zacierki 5g)

Soczysty kurczak pieczony w piecu z ziemniakami i marchewką z groszkiem (udziec kulinarny 100g, papryka czerwona, warzywa suszone), ziemniaki 150g, marchewka z groszkiem 100g, masło)

Herbata owocowa200ml

Podwieczorek:Drożdżówka z serem, bawarka (100ml mleka +100ml herbaty)

Wtorek

Śniadanie:          Twarożek (2 kromki chleba żytniego 70g, pasta twarogowa (ser twarogowy półtłusty 60g, jogurt 10g, ogórek zielony 50g, szczypiorek 5g), pomidor 30g, herbata owocowa

Obiad:                  Zupa ziemniaczana(żeberka wędzone, 40g, włoszczyzna 50g, ziemniaki 30g, olej rzepakowy 5g, przyprawy: liść laurowy, majeranek, lubczyk, czarny pieprz, czosnek)

Wieprzowy gulasz węgierski z kaszą gryczaną i surówką z białej kapusty (łopatka wieprzowa 60g, mąka pszenna 4g, cebula 30g, por 10g, koncentrat pomidorowy 6g, olej rzepakowy 10g, pieczarki 60g, śmietana 12%, sól, pieprz, papryka do smaku, kasza gryczana gotowana 30g suchej biała kapusta, cebula, oliwa 150g)

Cytroneta 200ml(sok ze świeżej cytryny, woda, miód)

Podwieczorek:Budyń herbata owocowa

Środa

Śniadanie:          Kanapki z wędliną i żółtym serem (2 kromki chleba słonecznikowego 35g, masło 5g, plasterek polędwicy sopockiej 15g, żółty ser)herbata

Obiad:                  Zupa jarzynowa 300g

Makaron z truskawkami polewąjajka 10g, łopatka wieprzowa 80g, cebula 30g, olej rzepakowy 5g, sól, pieprz)
Surówka z kiszonej kapusty(kapusta 100g, jabłko 50g, marchewka 3g)

Napój owocowy200ml(sok ze świeżej cytryny, woda, miód)

Podwieczorek:Chrupki kukurydziane, owoc sezonowy 150g

Czwartek-tylko zerówki

Śniadanie:         Zupa mleczna (20g + 200g mleka 2%) (płatki kukurydziane, musli lub płatki owsiane),herbata owocowa

Obiad:                  Rosół z makaronem (rosół 250g, makaron 20g)

Antrykot z kurczaka z ziemniakami i lekką mizerią na zielonej sałacie
z jogurtem
(filet z kurczaka smażony na oleju rzepakowym 100g, ziemniaki 150g, mizeria na sałacie z jogurtem
i śmietaną 150g

Herbata z miętą i miodem 200 ml

Podwieczorek:Ryż z truskawkami, herbata

Opracowano na podstawie:

  1. Jarosz M. 2012. Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja. Instytut Żywności i Żywienia http://mail.izz.waw.pl/~it/NORMY/NormyZywienia NowelizacjaIZZ2012.pdf, dostęp 15.12.2014.
  2. Jarosz M. Obiady szkolnez uwzględnieniem zasad Dobrej Praktyki Higienicznej oraz systemu HACCP dla posiłków szkolnych, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2008
  3. Jarosz M. Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2008
  4. Hamułka J. i wsp. Propozycja posiłków dla dzieci w przedszkolach i szkołach, Warszawa 2009. http://wiemcojem.um.warszawa.pl/files/propozycje_posilkow.pdf dostęp 15.12.2014